Blog

Jak založit startup: Od nápadu k realizaci

zalozeni startupu zamestnanci na meetingu

Založení startupu je snem mnoha mladých a podnikáníchtivých lidí. Pokud máte dobrý podnikatelský nápad, startup je dobrou cestou – a to ať už jste absolventem vysoké školy, nebo vůbec neplánujete studovat. Založení startupu je však zároveň plné důležitých strategických rozhodnutí, nástrah, výzev a zklamání. Úspěch či neúspěch závisí na dobrém podnikatelském plánu, který jsme si detailně rozebrali v samostatném článku, ale také na štěstí, okolnostech a vaší ochotě pracovat. Připravili jsme si pro vás návod, se kterým zvládnete založení startupu levou zadní.

Co je to startup?

Startup rozhodně není každá nově založená firma či označení pro mladého podnikatele. Abychom mohli nějaký začínající podnikatelský projekt označit jako startup, měl by splňovat určité parametry:

  • Startupy se věnují technologickým novinkám, inovativním řešením či netradičním službám, případně mají odlišný způsob podnikání, organizaci nebo strukturu.
  • Startupy jsou populární, virální a rostou mnohem rychleji než „obyčejné firmy“ (v případě, že jsou úspěšné).
  • Financování startupu nejčastěji pochází od lidí prostřednictvím takzvaného crowdfundingu, případně můžete získat peníze přes grant nebo od mateřské firmy, pod kterou startup patří.
  • Startupy jsou mimořádně flexibilní, své služby nebo produkty mohou upravovat doslova na denní bázi v závislosti na poptávce, požadavcích klientů či úspěchu financování.

Jak založit startup?

Pokud seriózně uvažujete o založení startupu, prvním krokem je jeho střízlivé zhodnocení a takzvaná validace. Množství myšlenek a nápadů na podnikání vznikne v pátek večer s přáteli u skleničky, ale ani 1 % z nich není relevantní. Se střízlivou hlavou analyzujte trh, získejte názory jiných odborníků či potenciálních zákazníků. Pokud je to možné, otestujte svůj koncept na malém vzorku lidí (chcete-li například vyrábět koláčky ze švábů a otevřít si s nimi restauraci, upečte vzorek a dejte jej ochutnat rodinným příslušníkům a přátelům 🙂).

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Vytvořte si podnikatelský plán

Předpokládejme, že po analýze a testování má váš inovativní startup potenciál uspět. V takovém případě se vraťte k předchozímu článku o podnikatelském plánu a vypracujte si ten nejdetailnější návod k podnikání, jaký dokážete. U startupů se může vyskytnout ještě více nečekaných problémů s legislativou, náklady či reálnou poptávkou. Pokud přinášíte na trh něco nového a nevyzkoušeného, ​​musíte být připraveni opravdu na všechno.

Administrativa, financování, tým

Všechny tyto kroky byste měli mít rozebrány již v podnikatelském plánu, ale realita se opět ukáže, až když se pustíte do realizace. Budete fungovat jako živnostník, nebo se vám více vyplatí s. r. o.? Stačí vám na začátku podnikání vlastní úspory, nebo se bez zmiňovaného crowdfundingu neobejdete? Co nabídnete investorům z crowdfundingu jako odměnu za jejich příspěvky? Budete pracovat sami, zapojíte zdarma rodinu a přátele, nebo si hned v úvodu tak věříte, že budete platit zaměstnance?

Bez jediného kroku marketingu

Ani ten nejlepší produkt či služba za tu nejnižší cenu nebude úspěšný bez dobré reklamy. Ty opravdu top startupy se dříve či později stanou virálními a marketing už je pak jen jakousi povinnou jízdou (potřebuje podle vás Facebook či TikTok reklamu, aby se na něm lidé registrovali?). Zejména v začátcích musíte svůj produkt do společnosti opravdu umět prodat. Opět je to však téma na několik samostatných článků.

Flexibilita a reakce na problémy

Získáte peníze, otestujete výrobek nebo službu, nakoupíte materiál, zaměstnáte lidi, rozjedete kampaň atd., a nikdo neprojeví zájem. Nebo výrobek není tak kvalitní, jak jste si představovali. Nebo to prostě vůbec nefunguje! V takovém případě to však nemůžete hned vzdát. Právě tady se vaše firma mění na skutečný startup. Pokud dokážete flexibilně reagovat na případný neúspěch, optimalizovat výrobu, případně nabídnout produkt na druhé straně světa, kde bude lidem prospěšnější, nakonec se úspěchu dočkáte.

I vy znáte úspěšné startupy

Airbnb, Uber, Facebook a stovky dalších značek, se kterými se setkáváte na denní bázi, začínaly původně jako startupy. Většina z nich přinesla opravdu revoluční myšlenky v online světě, cestování, stravování, ubytování nebo jiném segmentu. Tady se ještě vracíme k předchozímu bodu. Pokud by Facebook vznikl v zemi třetího světa, kde mnoho lidí nemá elektřinu ani internet, asi by úspěšný nebyl. Rovněž Airbnb má větší potenciál v zemích s největším počtem turistů. Správný výběr trhu je tedy jednou z klíčových překážek.

K založení startupu vám stačí opravdu dobrá myšlenka a odhodlání. Pokud si však chcete své šance na úspěch přece jen trochu více pojistit, přijde vám vhod i vzdělání v oboru Podnikání a managementu, ale například i Marketingové komunikace pro dobře zvládnuté PR. V neposlední řadě se vám hodí každé vzdělání v oboru, ve kterém plánujete zakládat startup. Chcete vyrábět drony s umělou inteligencí, které autonomně vyhledávají ztracené turisty v horách?  V tom případě můžete vystudovat Bezpilotní systémy, informatiku se zaměřením na AI, ale klidně i Cestovní ruch.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Logo Panevropské univerzity

Chceš vstoupit do světa psychologie?

Zanech nám své jméno, mail a číslo a budeme tě kontaktovat s informacemi k přihlášení do studia.