Blog

TOP marketingové strategie v současném světě

Marketing nebo reklama je v posledních letech jedním z největších segmentů, který v celkovém objemu proudících finančních prostředků hravě překonává i celou řadu průmyslových odvětví. Stovky reklam, různých forem propagace, kampaní, strategií a dalších neodmyslitelných součástí podpory prodeje produktů a služeb nás denně bombardují ze všech stran. Právě proto je pro každou firmu, podnikatele, ale také organizaci či politickou stranu marketing neodmyslitelnou součástí udržování kroku s konkurencí. Dnes se v krátkosti podíváme na několik TOP nejlepších marketingových strategií, které v současné době hýbou světem.

Nejlepší marketingové strategie a nástroje

Pod pojmem marketingové strategie či kampaně si nepředstavujte konkrétní kampaně jednotlivých značek (i když si v článku nějaké příklady ukážeme), pod pojmem nástroje zase žádné programy nebo aplikace, například pro analýzu optimalizace webů či rozesílání e-mailů. Vybrali jsme několik nejúspěšnějších konceptů, které v novodobé historii, ale i před několika desetiletími dokázaly co nejefektivněji ovlivnit nákupní chování celých davů. Které to jsou?

Guerilla marketing nebo virální marketing

Guerillový marketing a virální marketing jsme se rozhodli spojit do jednoho samostatného bodu, protože mají velmi mnoho společných znaků. A také z toho důvodu, že z původně guerillových kampaní se hlavně v posledních dvou desetiletích s nástupem sociálních sítí snadno stávají kampaně virální. Guerillový marketing je marketingový přístup, který se doslova inspiruje partyzánským způsobem boje (guerilla) a dokáže nekonvenčním způsobem překvapit a oslovit masy lidí. Může jít o naprosto jednoduché nápady – v roce 2010 jedna nejmenovaná značka spodního prádla oblékla některé sochy v New Yorku do svých produktů. Takový čin se okamžitě stane virálním, díky čemuž ho lidé masivně přesdílí na sociálních sítích. V principu někdy stačí doslova jedny trenýrky k tomu, aby se vaše značka dostala do povědomí milionů lidí – to je hlavní devizou guerillového a virálního marketingu. Při správném provedení potřebujete jen minimální, nebo dokonce žádné náklady.

Nejlepší guerillové kampaně v Čechách

Guerillové taktiky v marketingu si osvojily i některé české společnosti. Mezi nejlepší guerillové kampaně patří například počin firmy Jägermeister, která umístila do lesa u Milovic 10tunovou ledovou kouli. Ta se okamžitě stala virální a po roztání ledu v ní lidé našli prázdnou láhev této značky a parohy. Stejný úspěch měla i akce pro portál www.skoly.cz, při které dělníci v Praze nosili na ulici 2 dny trička s nápisem Měl jsem se líp učit. Akce opět vyvolala obrovský ohlas.

Vytvoření love brandu

Vytvoření takzvaného love brandu je poměrně náročné, ale pokud se vám to podaří, máte vyhráno doslova na desítky let. Love brand může vzniknout na mezinárodní úrovni, ale také jako lokální značka. Typickým příkladem lokálního love brandu mohou být restaurace, které existují ve městech stabilně desítky let a lidem přirostly k srdci. Výjimečným národním, respektive nadnárodním love brandem je například oblíbený česko-slovenský kofeinový nápoj Kofola. Abyste vytvořili love brand, který budou lidé milovat, pravidelně od vás nakupovat a všechny vaše produkty nebo služby doporučovat svým známým, potřebujete velkou dávku štěstí a musíte se zaměřit na některou základní lidskou potřebu lidí (jídlo), na vysokou prestiž (značky aut, chytrých telefonů) nebo pozitivní emoci (láska).

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Nativní reklama

Nativní reklama je nejpřirozenějším způsobem, jakým můžete prezentovat vaše produkty a služby bez zjevného nátlaku na rozhodovací proces potenciálních zákazníků a klientů. Typickým příkladem nativní reklamy jsou nativní blogové články. Ty mohou být umístěny přímo na vašem blogu, ale také na různých portálech. Takové články v principu nevychvalují vaše produkty (například kola). Naopak přinášejí praktické a užitečné návody, jak si kolo opravit, jak se chovat na silnici, jaké jsou novinky v pravidlech silničního provozu a podobně. Odkazy na vaši značku nebo nabídku jsou v článcích umístěny s citem, díky čemuž jen opravdu zkušené oko zjistí, že jde o PR článek. Nativní reklama je nejčastěji umístěna ve svém přirozeném prostředí (tedy článek o autech nebude na blogu pro budoucí maminky). Může mít i podobu bannerů, CTA prvků či statusů na sociálních sítích, které však opět musí být umístěny vkusně v prostředí, do kterého patří, a nerušit tak zbytek obsahu.

Jak vypadá úspěšná nativní reklama?

Vyhodnotit úspěšnost nativní reklamy může být náročné. Mimořádně důležitá je míra zapojení lidí (například návštěvnost daného článku na blogu nebo počet komentářů či jiných interakcí
k příspěvku na sociálních sítích).
Analyzovat výsledky nativní reklamy můžeme po určité době, kdy lze vyhodnotit například narůstající množství nákupů na e-shopu od návštěvníků, kteří se dostali na web poprvé přes nativní článek.

Influencer marketing

Nejrychleji rostoucí (ale také degenerující) trend posledních deseti let je takzvaný influencer marketing, jenž má spoustu společných znaků s love brandem. Lidé jsou prostě zvyklí dát na názor autorit. A pokud nějaký produkt (ať už přímo, nebo nepřímo – nativně) doporučuje váš oblíbený sportovec, herec, politik nebo jakákoli jiná veřejně známá osoba, jste mnohem náchylnější k tomu, abyste si jej zakoupili). Kromě toho jsou lidé v tomto procesu ovlivněni také jakousi snahou být stejně dobří jako jiní lidé na internetu (fenomén sociálních sítí). Když se někdo na Instagramu pochlubí novým chytrým telefonem a brýlemi, může jít přitom jen o marketingový tah v souladu s placenou spoluprací s výrobci těchto produktů. Influencerů (s velkým i malým dosahem) je však v dnešní době opravdu obrovské množství, ale jen těch „horních deset tisíc“ má opravdu kvalitní dosah.

Jak najít dobrého influencera pro podporu značky?

Pokud jste influencer marketingem nepolíbení, můžete pro spolupráci s influencery využít portál jako upfluence.com nebo Influenz.cz, kde najdete databázi mikro, středních, ale i velkých českých a slovenských influencerů. Pokud si chcete najít influencera sami, nevšímejte si jen počtu sledovatelů či lajků. Dobrý influencer vám vytvoří kvalitní cenovou nabídku, návrh komunikace a konkrétních příspěvků, ale také vám ukáže nějaké výsledky a reporty svých předchozích kampaní pro jiné značky.

Kampaně zaměřené na emoci

Mezi opravdu kontroverzní strategie v našem článku patří kampaně zaměřené na emoce lidí. Tato emoce však nemusí být pozitivní, právě naopak. Strach, hněv a jiné negativní emoce dokážou lidi ovlivnit mnohem více. Tyto kampaně se využívají zejména v politice (strašení, že pokud se k moci dostanou političtí oponenti, nastane peklo), ale i při prodeji různých produktů (zejména těch zaměřených na zdraví). Není ničím výjimečným, když firmy prodávající například vitamíny šíří přímo nebo nepřímo strach, že bez jejich produktů budou lidé trpět nějakou nemocí. Rozhodnete-li se postavit marketingovou kampaň na emocích a rádi byste si zachovali čisté svědomí v souladu s etikou, používejte jen pozitivní emoce, jako je láska, radost či klid.

Emotivní kampaně, které si Češi zapamatovali

V roce 2024 se mezi TOP marketingové kampaně zaměřené na emoce dostala například kampaň pro ŠKODA Auto, která je v Čechách navíc oblíbeným love brandem. Kampaň pracovala
s televizními spoty souvisejícími s emocemi při sledování hokeje,
které obzvláště náš národ prožívá opravdu intenzivně.

Umělá inteligence (AI) a marketing

Kdo za poslední 2 roky nenarazil na jakýkoli reklamní obsah vytvořený umělou inteligencí, pravděpodobně ani nežije na této planetě. Umělá inteligence pomáhá copywriterům, SEO specialistům, grafikům, programátorům a dalším profesím z marketingu automatizovat množství procesů. V neposlední řadě dokáže na různá témata připravit opravdu poctivou rešerši, ale i analyzovat nákupní chování zákazníků. AI má i své stinné stránky, jako jsou deepfake videa či mimořádně nápaditý, ale nekvalitní obsah. V souvislosti s masivním nárůstem jejího využívání se tak otevírají dveře i dalším formám marketingu.

AI a marketing v praxi

Množství firem v současnosti investuje nemalé peníze do vývoje vlastních AI modelů a jejich tréninku. Je jen otázkou času, kdy začne vylepšené modely používat více marketérů a nebudou váhat tuto skutečnost i přiznat. Některé sociální sítě již začínají označovat příspěvky, které byly vytvořeny umělou inteligencí.

Etický marketing

Etický, často hlavně ekologický marketing se v posledním desetiletí objevoval zejména
v souvislosti s výrobci potravin, kteří podporují ekologické pěstování kávy a nepoužívají palmový olej. Týká se též takových výrobců oblečení, kteří svým přístupem přispívají k udržitelnému pěstování bavlny a k výrobě produktů nevyužívají dětskou práci. Po nástupu AI můžeme však etickým marketingem označit také kampaně, které například čerpají skutečné nápady na loga, grafiku a jiné výstupy vytvořené člověkem. Etický marketing můžeme nalézt i v politice mezi subjekty, jež k získání preferencí nevyužívají zastrašování, deepfake videa nebo ponižování názorových oponentů.

Etický marketing, se kterým jste se setkali

V případě etického marketingu nemusí jít vždy o konkrétní kampaně, ale spíše o dlouhodobý trend při výrobě nebo prodeji nějakých produktů. Výborným příkladem je například symbol žáby na potravinách prodávaných v řetězcích LIDL, ale také etické pěstování bavlny v Africe pro výrobu oblečení pro tento gigant.

Zero-Click SEO

Google, ale také některé další vyhledávače zobrazují v současnosti výsledky vyhledávání formou odpovědí přímo nad výsledky vyhledávání (s následným odkazem na danou stránku), což opět vytváří novou výzvu pro SEO specialisty. Optimalizovat obsah na webu je důležité také
v souvislosti s nástupem AI. Chcete-li, aby se váš web zobrazoval v odpovědích na otázky, které lidé kladou AI, potřebujete skutečně kvalitní obsah (rozhodně takový, který vytvořila AI :-) ).

Hyperpersonalizace a sběr údajů

Toto odvětví dostalo nový impuls opět až s nástupem umělé inteligence. Kolikrát jste v životě na nějaké stránce souhlasili se sběrem údajů a cookies? Přečetli jste si někdy při instalaci mobilní aplikace podmínky používání a všechna povolení, která jste jí udělili? Pokud ne, pak se nedivte tomu, když vám telefon zobrazuje reklamy na základě toho, o čem jste si před hodinou
s někým povídali.
Hyperpersonalizované reklamy vám dokážou v současnosti již téměř automatizovaně nejen navrhnout produkt prostřednictvím bannerové reklamy, ale také vytvořit takový banner na míru jen pro vás, například se slangem, který používáte na sociálních sítích či
s barvou, kterou máte rádi. A opět je jen otázkou času, kdy bude produkt na bannerech držet v ruce váš oblíbený herec nebo herečka.

Rozšířená realita (AR) a virtuální realita (VR)

Virtuální realita zažila svůj první boom kolem roku 2015, kdy se různé VR headsety staly cenově dostupnými, ale nikdy si nepodmanila velké davy. Opět se však dostává do pozornosti v souvislosti s využíváním umělé inteligence, ale také s rozvojem takzvané rozšířené reality (kterou můžete sledovat například prostřednictvím smart brýlí).

Marketing v popkultuře

Filmy, seriály, hudba, počítačové hry. Product placement je s námi už desítky let, v podstatě od natáčení prvních filmů, ve kterých se objevovaly například konkrétní značky aut. V současné nabídce streamovacích služeb, hudebních platforem, ale také záplavy her na PC, PS nebo Xbox či jiné konzole je však vhodně umístěný produkt doslova magickým zaklínadlem na úspěch.

Úspěšný product placement posledních let

Viděli jste seriál Squid Game? Viděl ho pravděpodobně celý svět. Všichni hráči v seriálu měli obuté boty Vans Slip-On v bílé barvě. Poptávka po těchto botách vzrostla po uvedení seriálu na trh
o 7 800 %, nemluvě o jiných barevných variantách tohoto modelu.

Omnichannel nákupní zážitky

Multikanálový prodej byl před několika lety pomyslným předchůdcem omnichannel nakupování. Jedná se o princip, který umožňuje konzistentní a plynulý proces nakupování současně napříč různými kanály. Funguje to tak, že zákazník začne nakupovat na jednom kanálu (například na sociálních sítích), pokračuje přes druhý kanál (například si vloží do košíku zboží v e-shopu) následně přes další kanál zaplatí (přes aplikaci) a zboží obdrží v kamenné prodejně.

Zážitkový marketing a marketing bez cookies

Stále více lidí je znechuceno neustálou přítomností chytrých telefonů, reklamy a doslova bombardováním obsahem a informacemi v našich životech. Právě tento fenomén se podepsal na rozvoji zážitkového marketingu a marketingu bez cookies, což jsou dva související přístupy upřednostňující skutečný zážitek před tím digitálním. Při zážitkovém marketingu se využívají většinou různé propagační eventy, interaktivní akce nebo jiné aktivity, do kterých se zákazník zapojí přímo (například i hledání ukrytého pokladu, přičemž se celá akce streamuje, což zase souvisí s guerilla marketingem). Marketing bez cookies s tím úzce souvisí, jelikož se při něm využívají takzvaná first-party data, například kontakty získané přímo na eventu. Najdeme v něm například tradiční printové reklamy, které jsou situovány na místa, kde mají největší potenciál potkat cílové publikum (jako když vysoká škola zavěsí plakát na nástěnku střední školy).

Autentické mikrokomunity a lokal patriotismus

Tento trend je velmi podobný love brandu a marketingu emocí, ale často zabírá mnohem užší území, může jít doslova o jednu obec, část města, ale dokonce i ulici. Takové mikrokomunity jsou pevně propojené skupiny lidí se stejnými potřebami, životním stylem, zájmy nebo hodnotami. Pokud se nějaká značka nebo služba rozšíří v takové komunitě, získá věrné zákazníky, kteří jí navíc zdarma udělají promo všude, kam se v životě pohnou. Nejčastěji si tohoto fenoménu můžeme všímat při podpoře sportovních klubů lokálními fanoušky, v komunitách zaměřených na zdravý životní styl a ekologii (například při nákupu BIO produktů na lokální farmě), ale i v různých zájmových hobby skupinách. V takových skupinách může vznikat i rivalita (například mezi fotografy často vládnou spory způsobené fanoušky značek Nikon a Canon). Na tento fenomén navazuje i lokal patriotismus v nákupním chování. Typický příklad je, že si Čech raději koupí auto Škoda než jinou značku. Milovník piva dá přednost značce, která se vyrábí v jeho městě. Lidé sledují influencera, hudebníka, herce nebo politika, který pochází z jejich regionu, produkuje stejnou hudbu, má stejný slang, nebo paroduje nějaké kulturní znaky specifické pro daný region. Taková osoba má následně obrovský vliv na nákupní chování této skupiny lidí.

Staňte se odborníky na marketingové strategie a nástroje

Do vod marketingu jsme v tomto článku namočili jen malíček jedné nohy. Na fakultě Vysoká škola podnikání a práva máme otevřený bakalářský studijní program Marketingové komunikace i s navazujícím magisterským studiem. Jeho prostřednictvím z vás uděláme odborníky na marketingové strategie v souladu se všemi nejmodernějšími přístupy. Neváhejte a pošlete si online přihlášku. Se studiem můžete začít i od února a připojit se tak ke studentům, kteří zahájili studium v září.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Logo Panevropské univerzity

Chceš vstoupit do světa psychologie?

Zanech nám své jméno, mail a číslo a budeme tě kontaktovat s informacemi k přihlášení do studia.