Psychologie:

Psychodiagnostika
dětí

Pomoz lidem
restartovat
duševní zdraví

Jaké jsou nejčastější duševní poruchy napříč generacemi? Co řeší studenti, děti, dospělí, nebo matky na mateřské? Jak ovlivňuje psychika náš každodenní život? Ale hlavně, co se s tím můžeš udělat přímo ty?

Studijní
program

Psychologie (Bc.)

Forma
studia

Prezenční (všední dny)

Výuková
sta

Ostrava

Školné za
semestr

Ostrava od 26 000 Kč

Chceš přispět k tomu, aby se lidé cítili lépe?

Láká tě práce v oblasti psychologie? Vystuduj program, který ti dá nástroje a naučí tě postupy jak psychicky pomoci nejen sobě, ale i ostatní.

Lidské chování, emoce, terapeutické techniky – to je pouhý zlomek vědomostí, které nabydeš.

Přihlas se na Psychologie.

ZLEPŠIT MYŠLENÍ SPOLEČNOSTI?

SPOLEČNĚ TO DÁME!

Psychologie ti dá křídla k porozumění lidským emocím i svým vlastním – budeš silnější, když čelíš těžkostem, a citlivější, když někomu pomáháš. Jednoduše ti ukáže, jak zranitelnost proměnit ve vnitřní sílu!

Co je to Psychodiagnostika dětí?

Psychodiagnostika dětí je specializovaná oblast psychologie zaměřující se na systematické a komplexní hodnocení psychického a vývojového stavu dítěte pomocí různých standardizovaných a kvalitativních metod, které berou v úvahu kognitivní, emoční, sociální i behaviorální aspekty jeho osobnosti. 

Jedná se o proces, při kterém odborníci využívají nástroje jako pozorování, rozhovor, psychometrické testy (např. inteligenční a vývojové škály), projekční výtvarné techniky či hravé diagnostické postupy k identifikaci silných stránek, slabin, vývojových odchylek nebo behaviorálních problémů dítěte.

Psychodiagnostika dětí má klíčový význam pro rodiče, pedagogy i odborníky v pedagogicko-psychologických poradnách a klinikách, protože umožňuje včasné odhalení rizikových faktorů (například specifických poruch učení, emočních poruch či sociálních obtíží), plánování cílené intervence, podpůrných programů či individuální reedukace a tím minimalizaci dlouhodobých negativních dopadů na vzdělávání, sociální fungování a celkovou kvalitu života dítěte a jeho rodiny.

Chceš studovat
psychologii?

Chceš se přihlásit na Psychologii? Skvěle – začni s přihláškou, později ti pomůžeme se zápisem do studia. 

Setkejme se

U hřejivého šálku kávy

Potřebuješ poradit s výběrem studijního programu? Nebo doklepnout přihlášku? Setkejeme se u hřejivého šálku, rádi ti pomůžeme!

Zaostřeno na předměty

Co můžeš očekávat od studia psychodiagnostiky dětí?

Psycho-diagnostika
dětí

Obsah studia Psychodiagnostika dětí:

 

Cílem předmětu je seznámit studenty s psychodiagnostikou dětí v teoretické i praktické rovině, včetně volby vhodných metod a interpretace získaných dat pro práci s dítětem a jeho rodinou.

Výuka popisuje specifika diagnostiky v dětském věku a prakticky trénuje metody jako pozorování, rozhovor, vývojové testy, měření inteligence či využití kresby a hry. Studenti si osvojí interpretaci výsledků a koncipování psychologické zprávy včetně etických zásad a postupů v sociálně-právní ochraně dětí.

Závěr se zaměřuje na moderní trendy v psychodiagnostice dětí, včetně digitálních nástrojů a citlivého přístupu v různých sociálních kontextech.



Studenti se seznámí s tím, jak se diagnostika dětí odlišuje od diagnostiky dospělých, když se učí rozpoznávat specifika jejich vývojových fází. Budou chápat, proč je nutné přizpůsobit metody věku dítěte a jak citlivě komunikovat, aby diagnostický proces nebyl pro dítě zbytečně stresující a přinesl co nejpřesnější výsledky.
Studenti se naučí používat klinické metody v diagnostice dětí, přičemž se seznámí s technikou pozorování i vedením rozhovoru. V praxi budou trénovat, jak systematicky zaznamenat projevy chování dítěte v různých situacích a jak klást otázky tak, aby byly dětem i jejich rodičům jasné a přínosné.
Studenti se dozvědí základy vývojové diagnostiky raného věku prostřednictvím různých škál a testů, které odhalují stav hrubé a jemné motoriky, řeči či sociálních interakcí u kojenců a batolat. Díky této části předmětu dokážou vyhodnotit, zda se dítě vyvíjí v souladu s očekávanými milníky, a doporučit další kroky v případě odchylek.
Další částí, které se budou studenti věnovat, je měření inteligence u dětí pomocí nástrojů, kdy si osvojí principy verbálních a neverbálních klastrů testu. Pochopí, jak výsledná kvocientová hodnota odráží schopnosti dítěte z různých oblastí a jak odlišit opravdovou intelektovou úroveň od momentálních vlivů, jako je únava nebo nervozita.
Téma diagnostiky osobnosti u dětí se zabývá dotazníky a škálami zaměřenými na temperament, sebevědomí a sklony k emočním poruchám. Studenti pochopí, jak vyhodnocovat výpovědi dětí i rodičů, a naučí se interpretovat výsledky tak, aby mohli navrhnout strategie pro posílení psychické odolnosti a zlepšení interpersonálních vztahů dítěte.
Tato část předmětu se zaměřuje na měření emocionality u dětí, kdy bude kladen důraz na techniky odhalující emoční stabilitu, projevy deprese či agresivity. Studenti si budou osvojovat používání behaviorálních škál a analýzu pozorování, aby dokázali včas identifikovat afektivní potíže a navrhnout vhodné postupy podpory.
Studenti se zaměří na využití kresby v diagnostice dětí, protože prostřednictvím kreseb dokážou odhalit nevědomé obavy, rodinné vztahy nebo skryté konflikty. Naučí se interpretovat prvky jako velikost postav, umístění na papíře a detaily výtvarných projevů, aby získali hlubší vhled do vnitřního světa dítěte.

Výuka zahrnuje také problematiku hry jako diagnostického nástroje, v níž se student naučí vést volné i strukturované hrací seance. Díky pozornosti ke způsobu, jakým dítě řeší konflikty a spolupracuje s dalšími, získají cenné informace o jeho kreativním potenciálu, úrovni sebepojetí a dovednostech řešit sociální situace.

 

Diagnostika sociálních vztahů se týká procesu, při kterém studenti zkoumají, jak dítě komunikuje s vrstevníky, učiteli a rodinnými příslušníky, a to z pohledu asertivity, empatie a schopnosti řešit konflikty. Během výuky se seznámí s metodami, jako jsou sociogramy a pozorování ve skupině, aby dokázali identifikovat rizika šikany či izolace.
Téma diagnostiky školní zralosti učí hodnotit připravenost dítěte na vstup do školy z hlediska motorických dovedností, koncentrace, zájmu o učení či sociálních kompetencí. Studenti si osvojí testy grafomotoriky, pozornosti a dalších oblastí, aby mohli doporučit včasné odklady školní docházky nebo cílené přípravné programy.
Studenti získají přehled o tom, jak interpretovat výsledky psychologického vyšetření, když se naučí spojovat numerická skóre z testů, popisové záznamy z pozorování a výtvarné projevy dítěte do uceleného psychologického profilu. Díky tomu budou schopni formulovat závěry, které slouží jako podklad pro odborné i praktické intervence.

Téma pojednává o koncipování psychologické zprávy z vyšetření dítěte a klade důraz na to, aby studenti zvládli jasně a strukturovaně popsat důvod vyšetření, použité metody, zjištěné výsledky a konkrétní doporučení pro rodiče či pedagogy. Studenti se naučí, jak formulovat závěry tak, aby byly srozumitelné a přínosné pro všechny zainteresované strany.

Seznámení se s etikou psychodiagnostické činnosti ve specifických kontextech, jako je sociálně-právní ochrana dětí, přináší pochopení zásad ochrany osobních údajů, citlivého přístupu v rodinách s podezřením na zanedbávání či zneužívání a spolupráce s úřady. Studenti získají jasné vodítko, jak eticky vyvažovat zájem dítěte a zákonné požadavky institucí.

Zlevni si školné
O 4 000 Kč

Každý rok

Neplať školné každý semestr.

Vyber si roční platbu a získej každoroční zvýhodněné školné se sníženou cenou o více než 4 000 Kč. Za dobu tříletého bakalářského studia tak ušetříš třeba na…? ;)

studuj
program
psychologie

Komplexní vzdělání z oblasti bezpečnosti. 

dny otevřených dveří

Prohlídka univerzity, představení studijních programů na dnech otevřených dveří: 11.06.2025 od 16:00 hod..

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Logo Panevropské univerzity

Chceš vstoupit do světa psychologie?

Zanech nám své jméno, mail a číslo a budeme tě kontaktovat s informacemi k přihlášení do studia.