Psychologie:

Základy klinické
psychologie

Pomoz lidem
restartovat
duševní zdraví

Jaké jsou nejčastější duševní poruchy napříč generacemi? Co řeší studenti, děti, dospělí, nebo matky na mateřské? Jak ovlivňuje psychika náš každodenní život? Ale hlavně, co se s tím můžeš udělat přímo ty?

Studijní
program

Psychologie (Bc.)

Forma
studia

Prezenční (všední dny)

Výuková
sta

Ostrava

Školné za
semestr

Ostrava od 26 000 Kč

Chceš přispět k tomu, aby se lidé cítili lépe?

Láká tě práce v oblasti psychologie? Vystuduj program, který ti dá nástroje a naučí tě postupy jak psychicky pomoci nejen sobě, ale i ostatní.

Lidské chování, emoce, terapeutické techniky – to je pouhý zlomek vědomostí, které nabydeš.

Přihlas se na Psychologie.

ZLEPŠIT MYŠLENÍ SPOLEČNOSTI?

SPOLEČNĚ TO DÁME!

Psychologie ti dá křídla k porozumění lidským emocím i svým vlastním – budeš silnější, když čelíš těžkostem, a citlivější, když někomu pomáháš. Jednoduše ti ukáže, jak zranitelnost proměnit ve vnitřní sílu!

Co jsou to Základy klinické psychologie?

Klinická psychologie je obor zaměřený na pochopení, diagnostiku a léčbu duševních obtíží a poruch, přičemž používá kombinaci psychologických testů, rozhovorů a různých terapeutických přístupů k hodnocení a zlepšení psychického zdraví jedinců. 

Jedná se o ucelenou praxi, která zahrnuje vývoj a aplikaci psychodiagnostických metod (například dotazníky, škály nebo pozorování chování), psychoterapeutické intervence (jako jsou kognitivně-behaviorální terapie či rodinná terapie) a v případě potřeby spolupráci s lékaři a dalšími odborníky v rámci multidisciplinárního přístupu. 

Klinická psychologie má významný dopad na jedince, rodiny i širší společnost – zahrnuje prevenci relapsů, snižuje riziko chronifikace onemocnění, podporuje návrat do běžného života a zmírňuje sociální náklady spojené s neléčenými psychickými poruchami. 

Prevence a efektivní práce v oblasti klinické psychologie vyžaduje spolupráci mezi psychology, psychiatry, lékaři, sociálními pracovníky i školami, stejně jako neustálé vzdělávání a výzkum nových metod, aby bylo možné včas rozpoznat příznaky psychických obtíží a zajistit co nejlepší péči.

Chceš studovat
psychologii?

Chceš se přihlásit na Psychologii? Skvěle – začni s přihláškou, později ti pomůžeme se zápisem do studia. 

Setkejme se

U hřejivého šálku kávy

Potřebuješ poradit s výběrem studijního programu? Nebo doklepnout přihlášku? Setkejeme se u hřejivého šálku, rádi ti pomůžeme!

Zaostřeno na předměty

Co můžeš očekávat od základů klinické psychologie?

Základy klinické psychologie

Obsah studia Základy klinické psychologie:

 

Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými oblastmi klinické psychologie pro diagnostiku a léčbu duševních obtíží.

Výuka pokrývá psychopatologické stavy od dětství po stáří včetně diagnostiky a terapie poruch nálady, úzkostných, psychotických, osobnostních a psychosomatických; zvlášť se zaměřuje na dětský věk a organické poruchy.

Součástí je praktická práce psychologa – psychodiagnostika, vyhodnocení dat, spolupráce s lékaři a eticko-právní postupy jako ochrana osobních údajů a postupy při ohrožení klienta. 

Důraz je kladen na aplikaci teoretických znalostí v praxi a na etické a právní aspekty práce klinického psychologa.

Tato část předmětu se zaměřuje na definování klinické psychologie jako odlišné disciplíny a představuje historickou cestu od raných pionýrů přes psychoanalytické školy (Freud, Jung) až po moderní kognitivně-behaviorální a integrativní přístupy, a studenti se seznámí s právními normami i klíčovými etickými principy (Etický kodex ČAKP), které stanovují rozsah kompetencí klinického psychologa a jeho odpovědnost vůči klientovi.
Studenti se naučí rozlišovat mezi statistickou, sociálně-kulturní a psychologickou definicí normality, osvojí si základní etiologické modely duševních poruch (biologický, psychologický, sociální) a zároveň se dozvědí, jak pracovat se standardizovanými diagnostickými manuály, aby dokázali správně interpretovat diagnostická kritéria jednotlivých kategorií patologie.
Téma se zabývá rozborem hlavních psychopatologických projevů v oblasti vnímání, myšlení, emocí a chování, naučí studenty používat psychologický rozhovor, projektivní metody a standardizované dotazníky (např. MMPI, Beckovy škály) a studenti se dozvědí, jak vyhodnocovat získaná data a odlišit podobné klinické obrazy při diferenciální diagnostice.
Studium přináší přehled vývojových milníků motorického, kognitivního a emočního růstu od narození do šesti sedmi let, studenti se seznámí s ranými projevy poruch (např. vývojová zpoždění, autismus, ADHD) a naučí se aplikovat testy pro hodnocení vývojových funkcí, přičemž téma učí navrhnout ranou intervenci a spolupracovat s rodinou i multidisciplinárním týmem.
Studenti se zaměří na rozpoznávání typických krizí identity a rizikových faktorů v období puberty a dospívání, dozvědí se, jak používat specifické nástroje a naučí se posoudit vliv rodinného prostředí či vrstevnického tlaku na vznik úzkostných a afektivních poruch, a téma se zabývá terapiemi uzpůsobenými potřebám mladistvých (rodinná terapie, skupinové intervence, CBT).
Organické duševní poruchy jsou případy, kdy nějaké onemocnění nebo poškození mozku změní myšlení, pocity a chování. Studenti se naučí používat jednoduché testy na paměť a pozornost, aby zjistili, jestli obtíže pramení z mozku, a budou spolupracovat s lékaři při vyšetřeních mozku, jako je počítačové snímkování nebo vyšetření magnetickou rezonancí, aby dokázali rozlišit tělesné příčiny a čistě psychické potíže. Zároveň se dozvědí, jak připravit péči, která spojí podávání léků s psychologickou podporou a cvičeními na zlepšení myšlení.
Další částí, které se budou studenti věnovat, je porozumění depresivním a bipolárním poruchám s ohledem na lehkou, středně těžkou a těžkou depresi, naučí se hodnotit suicidální riziko a rozpoznat manické epizody, a studenti získají přehled o kombinaci farmakoterapie (antidepresiva, stabilizátory nálady) a psychoterapeutických metod (CBT, IPT, ECT, TMS) pro různě rezistentní formy afektivních stavů.
Studenti získají přehled o diagnostických kritériích schizofrenie a příbuzných stavů, naučí se hodnotit pozitivní i negativní symptomy pomocí nástrojů a osvojí si znalosti o výběru antipsychotik (první a druhá generace) včetně sledování vedlejších účinků, přičemž téma se zabývá i psychosociálními intervencemi (rodinná terapie, psychoedukace) a rehabilitačními programy pro dlouhodobou péči o psychotické klienty.
Jak vypadá diagnostika úzkostných a obsedantně-kompulzivních poruch, se studenti se dozvědí prostřednictvím škál a naučí se rozlišovat generalizovanou úzkostnou poruchu od panické poruchy či fobie, a téma učí kombinovat kognitivně-behaviorální terapie s expozičními postupy a farmakoterapií v rámci komplexního léčebného plánu.
Výuka zahrnuje také problematiku akutní stresové reakce a adaptivních poruch, studenti se naučí používat diagnostické nástroje k hodnocení symptomů traumatu, poznají riziko sekundárního traumatu u profesionálů a osvojí si preventivní strategie proti vyhoření, a téma se zaměřuje na terapeutické postupy a vytváření bezpečného terapeutického prostředí.
Pojednává o identifikaci maladaptivních vzorců chování charakteristických pro hraniční, narcistickou či závislou poruchu osobnosti, studenti se seznámí s osobnostními inventáři a naučí se odlišit stabilní osobnostní rysy od přechodných reakcí na stres, a téma učí aplikovat dialekticko-behaviorální terapii, schéma terapii či psychodynamické přístupy, přičemž studenti získají přehled o roli supervize a týmové spolupráce při léčbě poruch osobnosti.
Studenti zkoumají klinické projevy anorexie, bulimie a záchvatovitého přejídání včetně tělesného obrazu a komorbidit s afektivními či úzkostnými poruchami, naučí se používat diagnostické nástroje a pochopí rozdíl mezi experimentálním dietním chováním a klinickou poruchou, a téma se zabývá multidisciplinární léčbou včetně nutriční terapie, psychoterapie a postupů pro detoxikaci a následnou rehabilitaci klientů se závislostmi.
Seznámení se biopsychosociálním modelem vysvětlujícím interakce mezi psychickými faktory a tělesnými onemocněními (např. fibromyalgie, peptické vředy, funkční poruchy), studenti se dozvědí, jak vyloučit primární somatickou příčinu spoluprací s lékaři (laboratorní testy, endoskopy, zobrazovací metody) a naučí se navrhovat terapeutické intervence (relaxační techniky, CBT zaměřenou na zvládání bolesti či stresu, systémovou expozici) integrované do standardní medicíny.

Zlevni si školné
O 4 000 Kč

Každý rok

Neplať školné každý semestr.

Vyber si roční platbu a získej každoroční zvýhodněné školné se sníženou cenou o více než 4 000 Kč. Za dobu tříletého bakalářského studia tak ušetříš třeba na…? ;)

studuj
program
psychologie

Komplexní vzdělání z oblasti bezpečnosti. 

dny otevřených dveří

Prohlídka univerzity, představení studijních programů na dnech otevřených dveří: 11.06.2025 od 16:00 hod..

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Logo Panevropské univerzity

Chceš vstoupit do světa psychologie?

Zanech nám své jméno, mail a číslo a budeme tě kontaktovat s informacemi k přihlášení do studia.